התאחדות המלאכה והתעשייה

כך תנצלו את ההטבה המאפשרת לשלם מס מופחת על דיבידנד

במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית שאושר לאחרונה, בעלי עסקים שהם חברות בע"מ קיבלו הטבת מס על חלוקת דיבידנד וישלמו 25% מס בלבד עד סוף ספטמבר | מה משמעות ההטבה וכיצד ניתן להפיק ממנה את המיטב? בכתבה שלפניכם

מאת נתן סטולרו | פורסם ב"גלובס"

בסוף ספטמבר תפוג הוראת השעה של רשות המסים, המאפשרת לחברות לחלק את רווחיהן (דיבידנדים) לבעלי מניות מהותיים בשיעור מס מופחת של 25% מס, ללא תשלום של מס יסף (מס נוסף החל רק על הכנסת בעלים יחיד בחברה העולה על 800 אלף שקלים בשנה). לאחר מועד זה, חלוקת דיבידנד לבעלי מניות ייעודיים תחזור ותחייב את החברות בתשלום מס של 30% ועוד 2%-3% אחוזים של מס יסף, ובסך הכל 32%-33%. הוראת השעה רלוונטית במיוחד לבעלי עסקים קטנים ובינוניים המוגדרים חברות בע"מ.

ביטול זמני של ההבחנה בין יחידים לבעלי מניות – מדוע ניתנה ההטבה?

המיסוי על דיבידנדים כיום מבצע הבחנה בין שיעורי המס שמשלמות חברות לבין שיעורי המס שמשלמים יחידים. בעוד שחברה המקבלת דיבידנד מחברת בת אינה משלמת עליו מס במרבית המקרים, יחידים המקבלים דיבידנד חייבים כיום בתשלום מס של 25%, ואם הם בעלי מניות מהותיים (המחזיקים בלפחות 10% מהון המניות של החברה) – בתשלום של 30% מס. הוראת השעה החדשה תאפשר תשלום מס מופחת של 25% לכולם, ללא הבחנה בין יחידים ובעלי מניות מהותיים.

מאחר שהוראת השעה מגלמת הטבה של 7%-8% בחלוקת הדיבידנד, סכום שיכול להיות משמעותי מאוד עבור בעלי המניות, היא מהווה תמריץ לחברות לחלק את רווחיהן. כיום, חברות רבות נמנעות מחלוקת הרווחים על מנת להימנע מתשלומי המס הכרוכים בכך, אך ברשות המסים מקווים כי הטבה זו תעודד אותן לעשות זאת, ובכך גם המדינה תרוויח מגביית המסים לקופתה.

אז איך עושים את זה?

ראשית, דיבידנד ניתן לחלק רק כאשר לחברה קיימים רווחים ראויים לחלוקה. חברות שנמצאות ביתרת חובה (גרעון בהון) לא יכולות לחלק דיבידנד, שהרי המשמעות היא חלוקת רווחי החברה, ואלו לא קיימים במצב של הפסד. עם זאת, במרבית המקרים לא מדובר בעודף מזומנים שנמצא בקופת החברה וניתן לחלוקה מידית, שכן ברוב המקרים חברה מוגדרת כרווחית בזכות נכסים שהיא מחזיקה כמו חוב לקוחות, מלאי, נדל"ן, רכוש קבוע ועוד. נכסים אלו אמנם שווים כסף, אך במקרה של רצון לחלוקת הרווחים, הרי שלא ניתן לחלק דיבידנד בצורה של חלוקת רכוש והחברה נדרשת למזומנים הן לטובת תשלום לבעלי המניות כדיבידנד והן לטובת תשלום המס עצמו לרשויות. במקרים בהם חברה מוגדרת כרווחית, תוך לקיחה בחשבון של תזרימי מזומנים עתידיים, או בהסתמך על רכוש שאינו נזיל – על מנת לחלק את הרווחים לבעלי המניות תוך מימוש הטבת המס, החברה נדרשת לקחת הלוואה.

סיוע לעסקים קטנים בקבלת אשראי למטרות שונות

כיום קיימים מגוון גופים וקרנות שמטרתם לסייע לעסקים הקטנים בקבלת אשראי למטרות שונות, ובמקרה זה, ניתן לפנות לגופים אלו כדי לקבל אשראי לחלוקת הרווחים. כך, למשל, בבנק הפועלים קיימת הלוואה מיוחדת למימון המס על הדיבידנד בסכום של עד 500 אלף ₪. באמצעות הלוואה זו ניתן לשלם את המס בשיעור 25% לפני ה-30.9.2017 וכך ליהנות מההטבה במס, גם אם הדיבידנד יחולק מאוחר יותר במועד שנוח לבעלי החברה. בנוסף קיימת בבנק הפועלים גם "קרן פועלים לעסקים", המעניקה אשראי ללקוחות כל הבנקים שהם בעלי עסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור הכנסות של עד 50 מיליון שקלים. גוף נוסף היא הקרן להלוואות בערבות המדינה, על ידי משרד האוצר.

היתרון בפנייה לקרן פועלים לעסקים, שנחשבת כיום לקרן המובילה בתחום, הוא תנאים עדיפים ותהליך אישור מהיר יותר מאשר קרן בערבות מדינה – הליך חיתום של 14 ימי עסקים, לעומת עד חודש במקרה של קרן בערבות המדינה. הקרן מאפשרת גם, במקרים המתאימים, תנאים מועדפים כמו פריסה של ההלוואה עד 72 תשלומים, אשראי של עד שלושה מיליון שקלים ודחיית התשלום הראשון בשנה (גרייס).

כמובן שאין באמור לעיל משום המלצה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לפעול לחלוקת הרווחים בתקופת הוראת השעה וההטבה, אך נראה שזה זמן טוב להתייעץ עם רואה החשבון, למי שטרם עשה זאת, ולבחון לנצל הטבה שלא תהיה תקפה עוד הרבה זמן, ויכולה להביא לחיסכון משמעותי במיסוי רווחי החברות עבור בעלי המניות, שבמקרים רבים הם גם בעלי החברה עצמה או בני משפחתם.