התאחדות המלאכה והתעשייה

יציאת עובד למילואים – מדריך למעסיק על החקיקה בנושא

ביום 31/12/97 תוקן חוק שוויון הזדמנויות בעבודה (במסגרת תיקון לחוק שירות ביטחון) כך שלראשונה ישנו איסור מפורש על הפליה בקבלה לעבודה, עקב שירות מילואים הצפוי לעבוד.

התיקון קובע כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התמש"ח 1988 יורחב כך שבנוסף לאיסורי הפליה המצוינים בחוק, כדוגמת הפליה עקב מין, גיל, וכד', הוסף איסור הפליה עקב שירות מילואים הצפוי לעובד.

בהתאם לתיקון, נאסר על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה עקב שירות מילואים הצפוי להם, בכל הנוגע לקבלתם לעבודה, תנאי העבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים וכל ההטבות והתשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מהעבודה.

ביום 3/12/01 פורסם תיקון נוסף לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

במסגרת תיקון זה הורחב האיסור על הפליה בין עובדים באופן שנאסר על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה עקב שירות של עובד במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים לרבות מחמת תדירותו או משכו של שירות המילואים.

במסגרת התיקון דלעיל פורסם תיקון נוסף לחוק החיילים המשוחררים (החזרה לעבודה) אשר הרחיב את ההסדר החוקי הקיים בעניין הגבלת פיטורים בשל שירות מילואים.

1. בהתאם לתיקון נקבע, כי בעל מפעל לא יפטר עובד בשל שירותו במילואים. קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים לרבות בשל תדירותו או משכו.

2. נקבע כי האיסור לפטר עבוד בתקופת היותו בשירות מילואים, יחול גם בתקופה של 21 יום לאחר תום שירות מילואים העולה על יומיים רצופים (יובהר כי ביום 11/7/04 הוארכה התקופה לפרק זמן של 30 ימים מתום שירות המילואים).

3. ועדת התעסוקה לא תיתן היתר, אם יוכיח בעל המפעל כי הפיטורים אינם בשל שירות מילואים. הועדה תיתן את החלטתה, ככל שניתן, לאחר שתובא לפניה תגובת העובד.

4. נקבע כי איסור החפיפה הקיים בין תקופת ההודעה המוקדמת לפיטורים, לבין התקופה בה נמצא העובד במילואים, יחול גם על תקופה של 30 ימים מתום שירות המילואים. דהיינו תקופת ההודעה המוקדמת תחל בסיומם של 30 הימים מתום שירות המילואים.

5. נקבע, כי לעניין חוק זה, יראו בפיטורים גם אי חידוש חוזה עבודה לתקופה קצובה, אם הוא אחד מאלה:
א. חוזה עבודה לתקופה קצובה של שניים עשר חודשים או יותר.
ב. חוזה עבודה לתקופה קצובה הפחותה משניים עשר חודשים, שהאריך או שחידש העסקה קודמת של העובד, שהייתה סמוך לפני תחילת תוקפו של החוזה.

6. נקבע, כי עובד שקיבל צו קריאה לשירות מילואים, יודיע על כך בתוך שבעה ימים מיום קבלת הצו, לבעל המפעל, לממונה עליו במפעל, או לאחראי על כוח אדם במפעל. כמו כן נקבע כי הוראה זו תחול רק לגבי "שירות מילואים שנתי" שניתנה לגביו התראה בפועל של 60 ימים לפחות, הנמנים מתאריך משלוח הצו ועד למועד תחילת שירות המילואים. כאמור אם העובד נקרא לצו 8 לא חלה עליו חובת ההודעה למעבידו.

7. סעיף 238 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי מעביד ועובדיו, אשר נהגו לשלם תשלומים לקופת תגמולים או לקופת פנסיה או לקופה או לקרן כיוצא באלה, יהיו חייבים להמשיך ולשלם תשלומים לאותה קופה בעד פרק הזמן שהעובד שירת במילואים. במילים אחרות חלה חובה על המעסיק להפריש לעובד בתקופת שירותו במילואים לקרן פנסיה או לקופת תגמולים.

8. יובהר שגם אם מדובר בשירות מילואים העולה על יומיים רצופים, חל האיסור לפטר עובד גם במשך תקופה של 30 יום לאחר תום שירות המילואים או אז תחל תקופת ההודעה המוקדמת שניתנת לעובד על פי חוק.

9. בית הדין לעבודה קבע כי המחוקק לא העניק לעובד זכות מוחלטת מפני פיטורים בעת שירות מילואים, אלא העניק לו זכות מסויגת למקרה בו קשורים הפיטורים לשירות. כשאין קשר סיבתי בין פיטורים לבין שירות מילואים אין לעובד זכות. מכל מקום גם אם המעסיק צודק בפיטוריו של העובד בעת שירות מילואים או מייד לאחריו בתקופה של 30 הימים לאחר תום שירות המילואים עליו לבקש היתר מאת ועדת התעסוקה בטרם יפטר את העובד שאם לא כן פיטוריו של העובד אינם כדין.

10 הפיצויים הקבועים בחוק לעובד שפוטר בניגוד לחוק דלעיל הינם בגובה של 5 משכורות, זאת כאמור בנוסף לפיצויי פיטורין ושאר הזכויות הסוציאליות המגיעות לעובד על פי חוק.

לסיכום לאור החוק והתיקון לו מיום 3/12/01, חל איסור לפטר עובד במקרים הבאים:

א. בשל שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים לרבות בשל תדירותו או משכו.
ב. בתקופת היותו בשירות מילואים, ללא היתר מועדת התעסוקה.
ג. 30 יום לאחר תום שירות המילואים, העולה על יומיים רצופים, ללא היתר ועדת התעסוקה.
ד. לא ניתן לחפוף הודעה מוקדמת עם :
שירות מילואים ותקופה של 30 יום לאחר תום שירות המילואים.