התאחדות המלאכה והתעשייה

"טורפד ניסיון ההשתלטות": התאחדות המלאכה דחתה הצעת מיזוג של התעשיינים

יוסי אלקובי – נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "יש לנו צרכים שונים מאלה של אינטל וטבע שהתעשיינים דואגים להן" | התאחדות התעשיינים: "לא מנהלים את .עניינינו מעל גבי העיתון

מאת אורה קורן | פורסם ב"דה מרקר"

התאחדות המלאכה והתעשייה דנה בהצעתה של התאחדות התעשיינים – בראשות שרגא ברוש – להתמזג לתוכה באמצעות הקמת ישות משותפת, והחליטה לדחותה. ההחלטה התקבלה על ידי נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה – יוסי אלקובי. מקורות בענף אמרו היום (א') לדה-מרקר כי בכך טורפד למעשה ניסיון ההשתלטות של התאחדות התעשיינים על התאחדות המלאכה והתעשייה.

התאחדות המלאכה והתעשייה מייצגת יותר מ-20 אלף בעלי מלאכה, תעשיינים ועצמאים המעסיקים עד 20 עובדים, ומהווים כ-87% מכלל המפעלים במשק. התאחדות התעשיינים, לעומת זאת, מייצגת כ-3,000 מפעלים – המעסיקים 20 עובדים ומעלה. נשיא התאחדות התעשיינים הוא גם יו"ר הארגונים הכלכליים, ארגון גג הכולל גם את התאחדות המלאכה. עם זאת, בשני כובעיו הוא מייצג היסטורית בעיקר את התעשיינים הגדולים.

המגעים למיזוג החלו לפני כשלושה חודשים, על רקע עבודת הוועדה לקידום התעשייה, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. לראשונה זימנה הוועדה את נציגי התאחדות המלאכה לשולחן הדיונים ולא הסתפקה בנציגי התאחדות התעשיינים, כפי שהיה מקובל בעשרות השנים האחרונות. מתחילת 2017 חלה עלייה במעמדה של התאחדות המלאכה, לאחר שנים של תרדמת, ומשרדי הממשלה החלו להתייחס לנציגיה בייתר כובד ראש ולייעד להם כספי תמיכות ומסלולי סיוע ממוקדים. אף שמדובר בסכומים קטנים יחסית, קיימת סבירות גבוהה שהקצאות אלו ייגרעו מהתמיכות לתעשיינים הגדולים יותר.

לפני כשלושה חודשים הגישה התאחדות התעשיינים להתאחדות התעשייה הצעה לשיתוף פעולה. לפי המסמך, מטרת שיתוף הפעולה היא יצירת מיזוג בין הגופים, "על מנת ליצור כח משותף למען קידום המטרות המשותפות של כל התעשיינים ובעלי המלאכה בישראל".

בין היתר, מציע המסמך כי יוקם תאגיד משותף בחלקים שווים, שלתוכו תיצוק התאחדות המלאכה את נכסיה ופעילותה. התאגיד יצורף להתאחדות התעשיינים ויפעל כחלק מהמנגנון האיגודי של ההתאחדות, וחברי התאגיד יהיו זכאים לשירותים שמקבלים חברי התאחדות התעשיינים. יו"ר הדירקטוריון יהיה מי שנבחר על ידי חבריו להיות נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה. למנכ"ל התאחדות התעשיינים תהיה זכות וטו על בחירת המועמדים לתפקיד מנכ"ל התאגיד, שתתבצע על ידי דירקטוריון התאגיד מתוך רשימת מועמדים שתציע התאחדות התעשיינים.

"אני לא רואה שהתאחדות התעשיינים יכולה להיות שותפה שלנו, כי היא מטפלת בעסקים הגדולים, ואת כל העוגה של התמיכות הממשלתיות הם לקחו אליהם", אמר אלקובי בתגובה. "שמעתי אותם, והבנתי למה הם הגיעו עם ההצעה. הם באו בגלל הצעקה שלי לתקשורת ופנייתי לכל מקבלי ההחלטות, על כך שהגיע הזמן שיידעו שאנחנו קיימים מ-1908 ושהיינו השתיל הראשון שנשתל במשק. יש לנו מפעלים שתומכים בחברות כמו רפאל והתעשייה האווירית, אבל אנחנו לא מקבלים פירור מהתמיכות ליצוא. אני צריך להילחם על מנת שהמפעלים האלה יקבלו נתח ושיכירו בנו כתעשיינים לכל דבר. לדוגמה, הלוואות לטווח ארוך בערבות מדינה ניתנות רק לעסקים הגדולים", הוסיף.

לדבריו, "ההצעה שקיבלנו מהתעשיינים לא רלוונטית. הם הציע שנהיה חלק מהתעשיינים. יהיה לנו חבר משלנו בכל ועדה, הגביה תהיה ביחד והכספים יעברו לקופה אחת. אני לא רואה את זה כנכון. זו הצעה שמחממת את הלב, כי היא אומרת שאנחנו רלוונטים ועל המפה. לכן יודקה (שגב, בכיר בהתאחדות התעשיינים, א"ק) ושרגא (ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, א"ק) הציעו לנו להצטרף בנימוק, ש'אם אתה לא יכול לגבור עלינו, תצטרף אלינו'. אבל אני לא רואה את עצמי בתוך התעשיינים. אני צריך לטפל נקודתית בבעיות שלנו – שרחוקות שנות אור מאלה של התאחדות התעשיינים. אנחנו קורסים תחת עומס שלא מאפיין עסקים כמו אינטל וטבע, שההתאחדות מטפלת בהן".

אלקובי הוסיף כי ההחלטה שלא להצטרף להתאחדות התעשיינים היא חד משמעית, והתקבלה לאחר דיון בנשיאות התאחדות המלאכה. הוא אף מתח ביקורת על העובדה שנשיא התאחדות התעשיינים מכהן באופן קבוע גם כנשיא הארגונים העסקיים, מצב שעלול ליצור ניגודי עניינים. לדבריו, עדיף שבראש נשיאות הארגונים הכלכליים ישב שופט בדימוס, או גורם אחר שיכול לראות באופן אובייקטיבי את מפת האינטרסים של כלל חברי הנשיאות.

"בקדנציה שלי לא יירשם שעברנו להתאחדות התעשיינים", אמר אלקובי. "אני רוצה להמשיך לייצג בראש מורם ובאהבה את בעלי המלאכה שיקבלו את הכבוד המגיע להם. חברי התאחדות התעשיינים מקבלים הרבה הטבות. שיתנו להם מה שרוצים, אבל אל תשכחו אותנו בבקשה", הוסיף.