התאחדות המלאכה והתעשייה

חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה – משמעות למעסיק

איסור הפליה

לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים.

איסור ההפליה החל על המעסיק בא לידי ביטוי בכל אחד מהשלבים הבאים:

(1) קבלה לעבודה;
(2) תנאי עבודה;
(3) קידום בעבודה;
(4) הכשרה או השתלמות מקצועית;
(5) פיטורים או פיצויים פיטורים.
(6) הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.

תנאי העסקתם של עובדי קבלן כוח אדם?

לא יפלה מעסיק בפועל בין עובדים של קבלן כוח אדם המועסקים אצלו, וכן לא יפלה בין מועמדים לעבודה אצלו שהופנו אליו על ידי קבלן כוח אדם בכל הקשור לקבלה לעבודה, להפסקת עבודה ולתנאים במקום העבודה, ראוי לציין כי אין רואים הפליה כאשר היא מתחייבת מאפיים או ממהותם של התפקיד או המשרה.

איסור דרישת פרופיל צבאי והשימוש בו

מעביד לא ידרוש מדורש עבודה או מעובד את הפרופיל הצבאי שלו, דרש מעביד את הפרופיל הצבאי של העובד וזאת בניגוד לחוק לא יפגע בעובד או בדורש העבודה מחמת סירוב למסור את הפרופיל הצבאי.

זכויות הורה

זכאית עובדת לתנאי עבודה משופרים הנובעים מהיותה הורה לילד, תהא זכות זו נתונה גם לעובד( לאבא) המועסק במקום אם התקיים בו אחד מאלה:

בת זוגו היא עובדת או הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית.
"זכות בקשר להורות" נובעת בכל אחד מאלה:
(1) היעדרות מעבודה בשל מחלת הילד;
(2) יום עבודה מקוצר בשל היות העובדת אם לילד;

הגנה על מתלונן

לא יפגע מעביד בעובד מחמת תלונה או תביעה של העובד או מחמת שסייע לעובד אחר בקשר לתלונה או לתביעה.

הגנה על מוטרד מינית

במסגרת יחסי עבודה לא יפגע מעביד או ממונה מטעמו, בעובד או בדורש עבודה כאשר מדובר בעבירה של הטרדה מינית של העובד או של דורש העבודה שנעשתה בידי המעביד, בידי הממונה מטעמו או בידי עובד אחר;

מודעות בדבר הצעת עבודה

מעביד או הזקוק לעובד, לא יפרסם מודעה בדבר הצעת עבודה או שליחה להכשרה מקצועית אלא אם כן הצעת העבודה צוינה בלשון זכר ובלשון נקבה, בין ביחיד ובין ברבים.

סמכות שיפוט ותרופות

לבית הדין לעבודה תהא סמכות ייחודית לדון בהליך אזרחי בשל הפרת הוראות חוק זה, והוא רשאי לפסוק פיצויים אף אם לא נגרם נזק של ממון בשיעור שייראה לו בנסיבות העניין ואולם בהליך אזרחי בשל פגיעה בגין עבירה על הטרדה מינית, רשאי בית הדין לעבודה לפסוק פיצוי שלא יעלה על 50,000 ש"ח, ללא הוכחת נזק;

וכן, ליתן צו מניעה או צו עשה, אם ראה שהענקת פיצויים בלבד לא תהא צודקת; בבואו להוציא צו כאמור יביא בית הדין בחשבון, בין היתר, את השפעת הצו על יחסי העבודה במקום העבודה ואת האפשרות שעובד אחר ייפגע ולגבי פיטורים הנובעים מצמצומים בעבודה גם את הוראותיו של הסכם קיבוצי החל על הצדדים.

זכות תביעה

תובענות בשל הפרת הוראות חוק זה יכול שיוגשו בידי –
(1) העובד;
(2) ארגון העובדים היציג באותו מקום עבודה, ובאין ארגון עובדים כאמור – ארגון העובדים שהעובד חבר בו;
(3) ארגון העוסק בזכויותיו של מי שאסור להפלותו ובלבד שהעובד הסכים לכך.

התיישנות

לא יזדקק בית-הדין לעבודה לתביעה אזרחית בשל הפרת הוראות חוק זה שהוגשה לאחר שחלפו שנים עשר חודשים מיום שנוצרה העילה. ואולם לעניין תביעה אזרחית בשל פגיעה בעבירה של הטרדה מינית, תקופת ההתיישנות תהיה שלוש שנים מיום שנוצרה העילה.

עונשין

בנוסף להליך האזרחי חשוף המעסיק העובר על חוק שיווין הזדמנויות בעבודה לאישום פלילי המטיל ברוב המקרים קנסות כבדים ואף עונשי מאסר ככל שהדבר נוגע לעבירות של הטרדות מיניות.

אחריות אישית בעבירות של חבר-בני-אדם (חברה בע"מ)

נעברה עבירה לפי חוק זה בידי חבר-בני-אדם, רואים כאחראי לה גם כל שותף – למעט שותף מוגבל – או פקיד אחראי של אותו חבר, ואפשר להביאו לדין כאילו הוא עבר את העבירה, אם לא הוכיח שהעבירה נעברה שלא בידיעתו או שנקט כל האמצעים הנאותים למניעתה.

ביום 3.1.06 פורסם תיקון מס' 10 לחוק שתחילתו לא תאוחר מיום 31.12.06 הקובע את הקמתה של נציבות שיווין הזדמנויות בעבודה, שמתפקידה לדאוג לאכיפת שיווין ההזדמנויות ואיסור ההפליה בחוק.

תפקידי הנציבות הם בין השאר לקדם את ההכרה בזכויות עפ"י חקיקת השוויון בעבודה וכן להטיל קנסות ואף להגדילם בשיעור של 5% מידי יום על כל יום בו העבירה נמשכת.