התאחדות המלאכה והתעשייה

זכויות עובדים ומעסיקים בהעברת בעלי שליטה בחברה

עסקת באפט – ורטהיימר מהווה חלון הזדמנויות מצוין, דרכו ניתן להתבונן על זכויותיהם של מעסיקים (החדש והקודם) ועובדים בכל הקשור לתשלום שכר עבודה, קופות גמל פיצויי פיטורים ושאר הזכויות הסוציאליות הנובעות מחילופי מעסיקים.

סעיף 30 (א) לחוק הגנת השכר שיובא להלן במלואו קובע:

עבר מפעל מיד ליד או חולק או מוזג, אחראי גם המעביד החדש לתשלום שכר עבודה לתשלומים לקופת גמל המגיעים מן המעביד הקודם, אלא שהמעביד החדש רשאי, על ידי הודעה שיפרסם במפעל ובעיתונות בדרך הקבועה בתקנות, לדרוש שתביעות תשלומים כאמור, יוגשו לו תוך 3 חודשים מיום ההעברה, החלוקה או המיזוג, ואם פרסם את ההודעה אחרי יום זה, מיום הפרסום. המעביד החדש לא יהיה אחראי לתשלום תביעות שיוגשו לו כעבור התקופה של שלושה חודשים כאמור".
ההוראה הנ"ל קובעת כי המעסיק החדש של העסק אחראי לכל התחייבויותיו לשכר והתחייבויותיו לקופת הגמל/הפנסיה של המעסיק הקודם ובפועל יהיה אחראי לתשלום פיצויי פיטורים ככל שיפטר מי מהעובדים, לגבי כל תקופת עבודתו של עובד אצל המעביד הקודם ואצל המעביד החדש, ככל שמדובר במקום עבודה אחד.

יחד עם זאת, חילופי בעלי מניות כשלעצמם אינם מהווים שינוי באישיות החברה, בשליטה בחברה, בניהולה או ביחסי העבודה בה. במקרים רבים החלפת בעלי המניות כלל אינה משפיעה על עובדיה. אולם ישנם מקרים בהם החלפת בעלי מניות מובילה לשינויים בחברה המשפיעים על מצב עובדיה, ובהכרח על המעסיק החדש לשלם לעובדים פיצויי פיטורים.

ביה"ד הארצי לעבודה ע"י השופט סטיב אדלר באמ"י מתו"מ נ' אדריכלים מהנדסים יועצים ומודדים בע"מ עע 1271/00 שניתן ב – 10.2.04 מנה את התנאים בהם חילופי מעסיקים יזכו עובד בפיצויי פיטורים:

1. היקף החלפת בעלי המניות ותוצאותיה – ככל שהחלפת בעלי המניות גורמת לשינויים בשליטה בחברה או להחלפת בעלי השליטה, תתכן גם השפעה על מצב העובדים, אם כי החלפת השליטה אין משמעותה בהכרח שינוי בהרכב הניהולי של החברה. לעומת זאת, בחברות הנסחרות בבורסה חילופי בעלי מניות הם עניין יומיומי שעובדיה על פי רוב לא חשים בו.

2. שינויים בתנאי או בסדרי עבודת העובדים – ככל ששינויים אלו מרעים את תנאי העובדים יש לאפשר להם להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים.

3. שינויים במרקם הבינאישי במקום העבודה – החלפת בעלי מניות יכולה להוביל להחלפת מנהלים, קרי ממונים אישיים. החלפת ממונים מהווה כר נרחב לקשיים מקצועיים ובינאישיים שיכול ויבואו בגדר נסיבות המצדיקות התפטרות בדין פיטורים.

4. שינוי ביחסי העבודה במקום העבודה – שינויים בבעלות החברה יכולים להוביל למעבר ממקום עבודה מאורגן להעסקה על פי חוזה עבודה אישי, זה יכול להוביל לאובדן בטחון תעסוקתי ועל כן מהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה.

על מנת למנוע ו/או להקטין את הסיכון הנובע מחילופי מעסיקים מומלץ לבצע את הפעולות הבאות:

יש לוודא כי כל העובדים פוטרו על ידי מעבידם הקודם וכי כל זכויותיהם מכל מין וסוג שולמו עד תום. לחילופין ניתן להפקיד את הסכומים המהווים סכום לכיסוי פיצויי הפיטורים עבור תקופת עבודתו של העובד אצל המעסיק הקודם, בקופת פיצויים לטובת תשלומם בעתיד.

בנוסף, ניתן לבצע תחשיב משוער של יתר הזכויות הסוציאליות מלבד פיצויי פיטורים ולהפקידם בנאמנות עד למימושם על ידי העובד.

המעביד החדש, בתיאום עם המעביד הקודם ותוך הסדרת הנושא בהסכם הרכישה, יפרסם במקום העסק החדש ובעיתונות מודעה לפיה על כל עובד, שיש לו דרישה לתשלום מהמעביד הקודם, להגיש תביעות לתשלומים אלה תוך 3 חודשים.

כל התביעות שיוגשו בתקופת שלושת החודשים הנ"ל יטופלו על דרך תשלום או הסדר פשרה עם העובד ורק לאחר שכל התביעות הוסדרו ניתן לשחרר את הכספים שהופקדו להבטחת תשלומים אלה.ככל שעובדים מסוימים אינם נכונים להגיע להסדר פשרה או סילוק תביעותיהם יש להותיר כספים בנאמנות שתבטיח את תביעתם או את הסיכון הטמון בה.

לא בכדי טרח וורן באפט, מיד עם רכישתה של ישקר, לצד הילולי הרכישה, להבהיר שהוא מביע אמון בלתי מסויג בחברה, בהנהלה הישראלית שלה, במודל העסקי המיוחד שפיתחה ובעיקר ביכולת של ההנהלה הנוכחית להמשיך ולהוביל את החברה לצמיחה מהירה וריווחית. הצהרות אלו נועדו קודם כל למזער ככל שניתן את מידת הנזק ו/או תביעות הפיצויים של העובדים שיכולות לצמוח עם חילופי המעסיקים ובעלי השליטה בחברה.

לבסוף על מנת להתוות מסגרת ברורה בין זכויותיהם של המעסיקים (החדש והקודם) לעובדים ובכך להקל על מלאכת הרכישות והמכירות של מפעלים בידי יזמים, פורסמה ביום 2/11/05 הצעת חוק פיצויי פיטורים (תיקון מס' 21) (חילופי מעבידים במפעל) התשס"ו 2005.

להלן עיקרי הצעת החוק:

1. מוצע לקבוע כי מעביד אשר מחליט על חילופי מעסקים במפעל יודיע על החלטתו לכל העובדים המועסקים במפעל ואשר יחסי העבודה עימם עשויים להסתיים עקב החילופים. ההודעה תינתן בכתב 30 יום לפני מועד חילופי המעבידים. מטרת הסעיף המוצע לאפשר לעובד לכלכל את צעדיו במקרה של חילופי מעבידים.

2.מוצע להגדיר "חילופי מעבידים במפעל" בהעברת המפעל מיד ליד, חלוקתו או מיזוגו, ובלבד שכתוצאה מההעברה, מהחלוקה או מהמיזוג כאמור עובר המפעל או חלק ממנו לידי אישיות משפטית אחרת.

3. מוצע לקבוע כי עובד רשאי להודיע למעבידו, בתוך 30 יום מהיום שקיבל את ההודעה על חילופי מעבידים, על התפטרותו עקב החילופים. במקרה זה יראו את התפטרותו כפיטורים לעניין חוק פיצויי פיטורים.

4. מוצע לקבוע כי עובד שקיבל הודעה על חילופי מעסיקים ולא הודיע על התפטרותו בתוך 30 יום, רואים אותו כאילו הסכים לעבוד אצל המעביד החדש ממועד חילופי המעבידים במפעל ויחולו על המעביד החדש הוראות חוזה העבודה של העובד העובר בהתאם להוראות כל דין ושחלו על המעביד הקודם.