התאחדות המלאכה והתעשייה

השלכות הקיצוץ בהיקפי הסיוע האמריקאי

כספי הסיוע האמריקאי מהווים מרכיב חשוב בבניית עוצמתה הצבאית של ישראל בעשרות השנים האחרונות. מדובר בהחלטה של ארה"ב לסייע בתחום הביטחוני באמצעות הזמנת אמצעי לחימה מארה"ב בסכום של כ- 3.1 מיליארד דולר בשנה. במסגרת הסיוע, האמריקאים מאשרים לישראל המרה של 26% מדולרים לשקלים.

למה זה מעניין אותנו? באמצעות שקלים, צה"ל מעדיף לקנות מתעשיות ישראליות, כלומר מכם – בעלי מפעלי מתכת, פלסטיק ועיבוד שבבי.

 

ומה הבעיה?

ביוני 2018 אושרה תכנית סיוע חדשה למדינת ישראל לשנים 2019-2028. היקף הסיוע הביטחוני עלה לסכום של 33 מיליארד דולר לתקופה כולה (3.3 מיליארד לשנה). חדשות טובות? כן. אבל יש גם חדשות פחות טובות.

באותו הסכם גם נקבע שחלקו של תקציב כספי הסיוע האמריקאי המומר לשקלים  יקטן בהדרגה מסכום של 815 מיליון דולר בשנת 2019 ל-450 מיליון דולר בשנת 2025 עד ביטולו המוחלט בשנת 2028.

 

במילים אחרות ובקצרה – בשנת 2028 כל כספי הסיוע האמריקאי יועברו בדולרים, כאשר החלק השקלי בכספי הסיוע האמריקאי יבוטל כליל. תהליך זה יבוצע ביתר שאת החל משנת 2025.

בעקבות המעבר, צה"ל צפוי לרכוש יותר אמצעי לחימה בתעשיות ביטחוניות בארצות הברית ובמפעלים של תעשיות ישראליות בארצות הברית, כשמהלך זה יפגע בעיקר במפעלי המתכת ומפעלי העיבוד השבבי, ובמיוחד במפעלים קטנים המשמשים כקבלני משנה לתעשיות הביטחונות הגדולות.

 

מעבר לפגיעה במפעלים, קיימת גם סכנה של פגיעה במערכות הנשק עצמן, שכן ספקי מוצרי המתכת הביטחוניים החברים בהתאחדות המלאכה והתעשייה  מבצעים את כל תהליך פיתוח המוצר מתחילתו ועד סופו במפעל, כך שהוא צובר ידע והופך למומחה בתחומו.

ניהול הזמן הופך ליעיל במונחי תכנון זמן וכוח אדם והיכולת לתת מענה מידי לתעשיות הביטחוניות השונות במצבי לחימה משתנים היא גבוהה מאוד.

הסטת הרכש הביטחוני למדינות בהן עלויות היצור זולות כדוגמת הודו מהווה סכנה ממשית ביכולת לפתח מערכות נשק מתקדמות בעתיד עקב איבוד תשתית והון אנושי איכותי הנלווה אליה.

 

בואו נחדד שניה את "היכולת לתת מענה מידי לתעשיות הביטחונות", כי זה קריטי. במדינה בעלת מציאות גיאופוליטית מורכבת כמו ישראל, מעבר לכך שהפגיעה במפעלי המתכת והעיבוד השבבי עלולה לפגוע בעצמאות הטכנולוגית שלה, הסכנה העיקרית היא פגיעה בזמינות ציוד ומערכות צבאיות במצבי חירום.

למפעל הודי, זול ככל שיהיה, אין את הניסיון הרב והידע העמוק שהמפעלים הישראלים צברו במשך דורות של עבודה. לכן, במצב חירום של מלחמה, ההשלכות עלולות להיות קריטיות והרות גורל.

 

במאמר הבא, נציג את הנזקים בעקבות שינוי הסכם, בצורת נתונים וכמו תמיד – את הפתרונות שאנחנו בהתאחדות מציעים לבעיה זו.